vrijdag 31 januari 2020

Langer weekend?? & Aparte week


Deze week was een aparte week voor ons, Dilano bleek vorige weekend grieperig te zijn.
Maandag en Dinsdag hielden wij hem thuis wegens schommelende koorts. 
Woensdag wilde hij heel graag naar school en dat hebben wij ook gedaan. 
Donderdag en vrijdag was hij vrij omdat school besloot deze keer mee te staken.
Wij weten dat Dilano sneller vatbaar voor ziek zijn is wegens ze lage weerstand.


Deze week zouden we met niet doelen beginnen omtrent het eten gezelliger maken.
Omdat Dilano een Nee eter is en morgens niet wilt eten, Besloten we met diĆ«tiste een plan van aanpak te maken. Avonds 'voor slapen dekken we de tafel met Dilano en maken er een gezellig moment van. morgens kunnen we dan samen ontbijten zodat hij inziet dat een onderdeel van de dag is. Helaas omdat Dilano ziekerig , hoesterig en hangerig is is dit niet door gegaan.
Inmiddels is hij 5 jaar en word in september 6, maar kunnen de klok op bepaalde periode gelijk zetten wanneer hij last krijgt van benauwde hoestaanvallen. Het is nog niet helemaal 100% herkend maar ik herken het van mij , Zodra Dilano en ik dus  te veel melk producten binnen krijgen krijgen wij allergie's reactie. Maar niet zoals koemelk meteen , ook niet zoals lactose intolerant. Nee echt na aantal dagen / weken dat we onder uitslag zitten . benauwdheid enzovoort. Nog steeds ben ik bezig om hem minder melk producten te geven, maar het is lastiger dan je denkt vooral als iemand ze focus op hagelslag en chocopasta legt.


Inmiddels hebben wij ook een ander doel bijgekregen en dat is Dilano mee laten eten wat wij koken, en niet meer apart maken voor hem. en structuur terug geven , dit zal zowel voor ons en Dilano lastig opgaven zijn. Maar zolang wij positief blijven en rustig, Zal Dilano dit ook inzien.

Door dat Dilano zo veel thuis was werd hij wat opstandiger , alles was anders deze week en daar had hij best moeite mee. tijdens boodschappen / Winkel dagen ook kunnen merken dat ik van alles moest herhalen en dan nog lachen en doen. Vaak willen andere er mee bemoeien omdat ze mij zo boos zien, wat ze niet weten dat ik bijv. al 20 minuten bezig ben met corrigeren.
Dilano vaak niet begrijpt of wil begrijpen dat dit niet mag of dat ik boos ben om wat hij doet. 
Ik probeer hem dan af te leiden door te vragen of hij met de boodschappen wil helpen. Enigszins helpt dit ook wel, maar dan is hij weer net te snel afgeleid en dan begint weer van vooraf aan. Dilano vind spelletjes wie is eerst daar of wie het eerst dat gepakt heb erg leuk.
en dit probeer ik zoveel mogelijk met hem te doen! 

Ik  was deze week verbaast dat Dilano het volgende wist te vertellen:

Scholen staken omdat het nodig is , en dit keer doet mij school dat ook.
zo kunnen ze meer geld krijgen voor hulpmiddelen en extra juffen!

Ineens besefte dat onze 5 jarige met flinke  stappen vooruit gaat! 
en heel wijze met woorden bezig is , 
ondertussen letten Bjorn en ik op wat en wanneer we dingen bespreken. 

Helaas vandaag tijdens uitstapje naar winkel geen brandweer mannen gespot
maar kan niet altijd feest zijn! Als aan Dilano ligt gaan we elke dag bij ze op bezoek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten