donderdag 27 juli 2017

Een week later maar we zijn er nog niet...



Een week later maar we zijn er nog niet...


- Dag 0 :
wat een zenuwen had ik... was nog te vroeg ook in ziekehuis. eenmaal aan beurt duurde 20 min de ingreep, Nou leek wel uren te duren. Tranen om die naalden pfff . Gelukkig deed kaakchirurg de radio wat harder. alleen waren andere artsen niet zo blij hihi. hij wist dat bang was en stelde me gerust.ik was 11:30 ongeveer thuis pijnstillers in genomen en gaan slapen. ik moest me aan regel houden Prothese mag 24 uur niet uit ! tijdens die 24 uur werd ik misselijk en proefde ik hele tijd bloed. ook kon alleen brinta en vla eten.

- Dag 1

De volgende ochtend kwam de zwelling en pijn meer door. na 24 uur mocht ik prothese uit en schoonmaken. poeh wat een verademing was dit. ook heb ik een broodje gegeten bah wat voelt dat raar aan. Alsof je op nieuw moet leren kauwen en eten. later in middag / avond begon ik me koortsig te voelen en ben even gaan liggen. Bjorn zei geen zorgen ik ben er voor Dilano. die had vrij genomen nog dag omdat die 1ste nacht best slecht geslapen had..

- Dag 2
ook die vrijdag nacht naar zaterdag besloot ik met prothese te slapen. Helaas begon koorts erger te worden en had ik ook moeite met eten.
de reden was dat aan boven kant 2 pijnlijke plekken kreeg :( .
die middag besloot toch nog te gaan liggen omdat moe was en veel pijn had
savond besloot ik ook de prothese uit te doen en nachtje zonder te slapen. wand de pijn werd ondraagbaar.

- Dag 3
Eindelijk wat kunnen slapen! wel raar zonder boven tanden poehh.
het is zondag dus lekker relax dagje en later op gaan staan. me prothese in gedaan wel met zenuwen.. Maar de pijn is minder helaad het kauwe stukjes eten afbijten lukt nog niet. Dat is ook leer proses ofcorse. de koorts schommelt nog wel maar dat hoort er bij ;)
De pijnlijke druk plekken zijn er nog wel maar iets minder. Ik juich iedergeval niet te vroeg je weet maar nooit :D

- Dag 4

De pijn werd helaas erger en druk plekken ook,
na dat kim hier was die zo lief met Dilano bezig was besloot ik de tandarts te bellen
en verhaal uit te leggen, die zeiden dat beter vandaag kon komen.
Maar ik zat dan niet bij me eigen, tenzij ik tot vrijdag wilde wachten...
Ik zei liever niet ga door de grond door die plekken.
Wat opluchting ze hadden prothese bij geschaafd en deed geen pijn meer !
Uiteraard moeten die druk plekken helen maar dat heeft tijd nodig.
Ik kreeg nog lijstje mee met hoe en waar mee schoonmaken, en wat gepraat hoe het gaat
De koorts die ik had hoort er bij en als gevoelig en pijn

- Dag 5

De dag starten gaat nog niet helemaal lekker , ondanks dat Dilano vakantie hebt.
Bjorn werkt gewoon die had 20 en 21 Juli vrij genomen. heb wel wat beroerde nachten achter de rug veel wakker bonken spontaan hoofdpijn... Smorgens week boodschappen met Kim gedaan zo had ik back up als wat mis ging dat eventueel alleen kon of kim de weekboodschappen deed  Later kwam Visio voor Dilano , ik vertelde haar dat hij niet zoveel zin had en hangerig was Bijde spraken af dat we wel zouden aankijken. Uit eindelijk werd Dilano zo heet en zweterig dat ik wasde pyjama aan tijdens omkleden koorts gemeten en die was 39,5 .
Samen op bed gelegen uiteraard Papa even berichtje gestuurd !
Na dat Dilano op bed lag , Vertelde ik moeilijk vind dit process en ik mezelf haat dat zo ver gekomen is.klinkt stom en ik weet het maar het is deels wel echt me eigen schuld.
Ik lach omdat ik durf , maar achter die lach gaat nog wel pijn en frustratie.
Op nieuw leren kauwen en eten de plek vinden zonder dat prothese uitvalt.
Ik slik nog elke dag pijnstillers.... savond laat schrik ik wakker was in slaap gevallen
Dilano gillen en krijsen overstuur in bed, even gezeten met hem en liedje gezongen
en viel vredig in slaap .

- Dag 6
Woensdag altijd even een druk dagje ,
wegens de vakantie van Dilano plan ik veel dingen anders.
Ik werd gebeld door schoonmaakster of ze eerder mocht komen wegens uitval had ze tijd.
Tuurlijk mag en kan dat komt voor mij ook goed uit . Zo kwam onze gezinshulp ook vandaag.
wegens de vakantie is dat woensdags i.p.v. Dinsdags.
Thuishulp vroeg of ik erg vond dat ze Dilano naar buiten mee wilde nemen
wand die was zo aan het stuiteren. en zo zijn ze ruim 2 uur buiten geweest en kon ik even rusten
Wel af en toen heen en weer lopen achter kijken voor bij het raam of ik ze kon zien.
Schoonmaakster ging na 2 uur naar huis en Dilano kwam moe en voldaan dorstig weer binnen
En ja hoor ineens was hij weer Driftig en boos.. dus ik zijn favo boek pakken en praten tegen hem Later samen met Gezinshulp op de bank gezeten en met ze 2en boek gelezen




Savond ging Dilano met een Glimlach naar bed , Helaas ook deze nacht van schrik wakker
Bjorn en ik hem even dikke knuffel gegeven en Dilano viel weer in slaap

- Dag 7
Al 2 dagen heb ik non-stop hoofdpijn die ik niet kan plaatsen,
misschien hangt er wat aan de lucht wie weet.
Ofcorse had ik wat opstart problemen maar Dilano is zo lief en knuffelig met mij !
Vanmorgen lekker luie dag gehad samen met Dilano gelezen liedjes gezongen
en middags later dan bedoeling was bus naar 4meren winkel centrum gepakt.
was pittig opgave voor mij zeker omdat nog pijn heb en herstellende
ik moet eerlijk zeggen mezelf zonder prothese in spiegel kijken vind ik nog moeilijk.
Het eten blijft een moeilijk rot punt , soms geef ik toe en doe ik als Dilano op bed lig uit
ook smiddags als ik ga slapen doe ik hem even uit. Inmiddels heb ik wat hechtingen kapot geknipt omdat zeer deed en irritatie had. De koorts is gezakt en zo goed als weg.
Ik dacht ook dat het makkelijk was en zo gepiept is , Helaas is dat niet zo
eigenlijk bij veel dingen , je moet het eerst mee maken voor dat je echt goed begrijpt hoe het is en voelt. ik wil mensen bedanken die mij (bijna) dagelijks appen / Vragen hoe het gaat en me steunen hier in. Een bijzonder vriendin die ik dag en nacht kan appen en kan zeggen wat me dwars zit of gewoon los gaan op me toetsenbord soort van schreeuwen van frustratie.
Samen kunnen wij het ook ook met onze gewicht we komen er wel :)


- Tips
- Poets je tanden 2 keer per dag
- Vergeet je tandvlees niet mee te nemen
- Poets niet te hard tot bloedens toe
- Eet fruit en zorg dat je vitamine binnen krijgt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten