maandag 4 mei 2020

Eindelijk de Pols operatie

Rond november / december 2019 kreeg ik klachten bij mijn pols,
op een ochtend verscheen een bultje. Ik heb deze al paar keer gehad en wist dus dat om een ganglion van de pols  ging. In december kon ik bij  terecht,
die dag dacht ik dat alleen gesprek was. Maar met verdoving en injectie hebben ze "vocht "
weg gehaald , ik werd niet lekker omdat ik die ochtend niet voldoende had gegeten.
Helaas na 24 uur kwam de ganglion 2 keer zo groot terug. na paar dagen wachten had ik gebeld
en week later ( vanaf injectie geteld) kon ik weer terecht bij plastische chirurgie.
Toen is er besloten om operatie optie te kiezen. 



Operatie intake 

Op 16 januari  dit jaar kreeg ik mijn intake gesprek bij anesthesioloog.
Hier werd besproken welke verdoving , wat gaat er gebeuren en wat ik wel en niet mag voor operatie. Het plan was dat ik wegens mijn gewicht ( ik heb een maatje meer ) en wegens dat band niet om mijn  boven arm paste ik onder volledige narcose zou gaan.
Wegens de wachtlijsten zou nog wel even duren werd er mij mede gedeelt.
Later in januari / februari heb ik afdeling  plastische chirurgie  gebeld dat ik heel veel pijn begon te krijgen met pols / hand activiteiten en beweeg beperkingen kreeg.
Bij te veel bewegingen trok naar me boven arm en nek. Ook bij de huisarts geweest en de artsen dachten dat ganglion op een spier tak drukte. 


Eindelijk was het zo ver 

Door de Corona situatie had ik niet meer bij stil gestaan , en dacht ik dat ik rond einde van zomer pas aan de beurt zou zijn. Maar 16 april werd ik gebeld dat er plek was voor 23 april
en dat ik aan de beurt ben voor de operatie. We hebben toen telefonisch door genomen over de verdoving en wat allemaal ging gebeuren. Op 17 april werd ik ineens door behandelde arts gebeld met uitleg dat volledig narcose niet zijn keuze is ( dus er niet achter staat )
en wegens Corona ik dan long foto moet maken. In overleg is er gekozen voor blok narcose en roesje. Bij deze keuze voelde ik mij ook.  22 April moest ik terug bellen voor de tijd en konden we nog even mijn vragen kortsluiten.

De Operatie dag 

Op 23 April moest ik me al erg vroeg melden, Bjorn zette mij af in ziekenhuis.
Ik ging naar afdeling dag verpleging en werd klaar gemaakt voor de operatie.
Toen was het tijd dat ik naar de O.k mocht , eerst nog wat vragen beantworden.
Wat een geweldige artsen waren die dag er ! ze stelde mij op mijn gemak , had enorme zenuwen. na operatie werd ik half wakker en de arts probeerde tegen mij te praten om uitleg te geven wat ze hadden gedaan. Helaas was ik te slaperig , dus de arts zou terug komen !
Eenmaal goed wakker , gegeten en de blaas geleegd mocht Bjorn mij halen.
Thuis ben ik naar bed gegaan en 2 keer gillend wakker geworden omdat gevoel langzaam op gang kwam. en dat voelt echt gek! mijn hand en pols zat in het gips voor 1 week ter bescherming. na week kreeg ik een brace. Die dag heb ik tot 00:00 vrijdag gewacht tot volledige verdoving weg was , durfde niet te slapen anders. Klink heel gek maar eerst dagen sliep ik ook echt amper! Na week mocht ik naar gips kamer en werd de litteken na gekeken.
het zag er keurig uit ! en na gips kamer uur moeten wachten voor gesprek met de arts bij 
plastische chirurgie. Maar ook die was tevreden, maakte zich wel zorgen om de beweeg beperking en verwees mij door naar hand fysio.


De herstel periode 

Van het weekend kreeg ik plots heel veel last van mij pols en zwellingen,
zo erg dat ik mij vingers niet meer kon gebruiken. Ik heb de dokters post gebeld en die verbond mij door met de  plastische chirurgie  assistent arts. Deze arts was ook aanwezig bij operatie en na uitleg en overleg heb ik foto's gemaild waarop ik kreeg te horen:

Beste mevrouw ,
Wat mij opvalt is dat de vingers gezwollen zijn. Ik zou aanraden om de hand zo hoog mogelijk te leggen, bijvoorbeeld op de bank met twee kussens eronder, zodat deze hoger dan het hart ligt. Dat zal helpen tegen de zwelling. Daarnaast de brace dragen, maar dan ook de hand hoog leggen. Ik zie geen tekenen van ontsteking, de wond ziet er mooi en rustig uit. Belangrijk is om pijnstilling in te nemen en de vingers te bewegen, dat zal ook helpen tegen de zwelling. Belt u maandag om een afspraak voor komende week te maken, dan kijken we er op de poli nog even naar. Als er roodheid van de pols ontstaat of als u koorts krijgt moet u zeker eerder contact opnemen. Voor nu zie ik geen alarmsymptomen.


Gisteren had ik telefonisch gesprek met de hand fysio en na aanleiding van mijn verhaal,
vroeg ze of ik even naar de praktijk kon komen. Dit heb ik ook gedaan en hebben samen wel met scherm er tussen oefeningen gedaan en gesprek voor gezet. 

ondanks dat de artsen snel willen dat ik alles kan, zal nog een tijd duren.
bedoeling is 4 x per dag te oefenen met mijn vingers , links rechts alsof je schoonmaakt met doekje oefening en met mijn balletjes . Langzaam proberen te buigen met oefeningen
niet te ver en geforceerd maar beetje bij beetje. als litteken  genezen goed is en de wond niet meer te zien is dus geheeld. Dan gaan we over tot litteken masseren tot versoepeling.
Met als doel om alles weer te kunnen. tot die tijd mag ik ook met de brace slapen wegens de pijn.   Die middag ben ik bij  plastische chirurgie  assistent arts op gesprek geweest en verhaal van de fysio vertel. ook heeft de arts restandjes hechting weg gehaald.
Arts benadrukte nog keer doe alsjeblieft niet te veel en ( zwaar ) tillen zomaar.
We hebben de ganglion verwijdert , maar ook de gewrichten schoon gemaakt van ontstekingen ( reuma ). Omdat herstel periodes gezien je verleden wat langer duurt bij jouw, zal dit ook wat langer duren. Maar met goede ondersteuning van de hand Fysio moet dat goed lukken ! 

Het is lastig voor mij moet ik eerlijk zeggen , Ben vaak koppig en eigenwijs .
Ik wil dan te veel doen , of niet steeds Bjorn om dingen vragen.
Hoef geen pleister op de litteken meer te dragen, zo kan die luchten haha.
Vandaag vermoeide dag gehad omdat ik zowel bij de fysio als bij de arts in ziekenhuis strek en buig oefeningen moest doen. Dat doet ook nog is pijn helaas, deze blog heeft ook wat langer geduurd om te schrijven dan normaal. 

Momenteel kan ik nog niet veel typen . schrijven of bewegen met mijn rechterhand
dus zal iets minder snel nieuwe blog komen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten